FB_TheNetwork15_Webb

HUR DET BÖRJADE...

Bästa Vänner!
 
Jag skulle vilja berätta varför jag startade The Network, vad syftet är och den bakomliggande tanken kring affärsnätverket. Men för att kunna berätta vill jag kort ge er historien om hur allt startade för 12 år sedan.

 
Kittelfjäll, 2015 Kittelfjäll, 2015
Kittelfjäll har alltid legat mig varmt om hjärtat sedan första mötet 1996. Sedan dess har jag hjälpt den lilla, men unika, skidorten med marknadsföringen. 2001/2002 slöt jag ett avtal med Strix Television om att hålla programmet Robinsons sista avsnitt, med avslutande party, i Kittelfjäll februari 2002. Succén var fullkomlig! Omsättningen året efter ökade med fem (5) gånger från tidigare år! Ägarna av Kittelfjälls anläggning och jag har många gånger sedan dess blickat tillbaka, över ett par glas, och reflekterat över hur Kittelfjäll skulle sett ut idag, utan Robinson…

Den 5 december 2005 köpte jag och mina kompanjoner Kittelfjäll Stugby av Hotellet. Stugorna stod för 25% av alla kommersiella bäddar i Kittelfjäll, dvs 96 sängplatser fördelat på tolv stugor. De var i mindre trevligt skick, men något vi ändrade på inför säsongen 2007. Det är här historien börjar med Stocom Network (numera The Network)…
Åre, 2016 Åre, 2016
Eftersom jag kommer från mediebranschen insåg jag att det fanns ett värde i att visa mitt kära Kittelfjäll för vänner inom den branschen. Vänner som gillade friluftsliv och som var skidåkare. Men jag ville också ta med vänner från andra branscher. Började därför småskaligt och tog med sju nära vänner år 2005. Jag övertalade dessutom Hotellets ägare att det fanns ett värde i att de bidrog på maten, när jag stod för boendet.
Kittelfjäll, 2011 Kittelfjäll, 2011
Första året sa jag till mina vänner; nästa år tycker jag att åker vi hit med ett större gäng och som tidigare ordnar jag boendet och hotellet maten. Ni får ta med var sin vän, men helst någon som vi andra inte känner så att vi kan utöka vårt affärsnätverk genom den vänskap vi har. Sagt och gjort, året efter var vi 16 personer som åkte upp, året därpå 32 personer osv. 2011 var vi 60 personer som chartrade ett flygplan, lekte flygvärdar, lärde känna varandra och hade enormt kul!
Jag såg potentialen till ett affärsnätverk där titlar suddades bort och där vi kunde umgås och lära känna varandra. Andemeningen skulle byggas på att blanda olika yrkesgrupper så att dessa personer kunde med sina respektive kontaktnät och genom sin nyvunna vänskap, skapa affärstillfällen att bygga vidare på.

Efter några år kom Louise Yourstone Tegborg in i bilden och frågade varför jag startat detta nätverk. Jag berättade om min vision, att bygga ett affärsnätverk som värnar om varandra – likt seriefiguren Modesty Blaise när hon var ledare för gangstersyndikatet The Network. Jag ville förstås inte bygga ett ganstersyndikat ;-), men ett nätverk som i varje enskilt fall alltid stod upp för sina medlemmar och värnade om deras framgång. Louise gick dagen efter in och registrerade www.thenetwork.se och därmed hade vi fått namnet THE NETWORK :-) Stort tack Louise Yourstone Tegborg för din hörsamhet och handlingsförmåga!
The Network Åre Weekend, 2013 The Network Åre Weekend, 2013

Efter ytterligare ett par år kom Alexandra Németh in som medlem. Hon åkte på sin första resa till Kittelfjäll 2010 och såg en potential att göra The Network mer grafiskt synligt, till skillnad från min tidigare mailkommunikation. Med hennes hjälp fick vi vår fina logo, började göra oss än mer synliga och framförallt strukturerade. Det är Alexandra som har skapat vår hemsida, Facebookgrupp, sponsorsmaterial, kort, trycksaker, nyhetsbrev m.m – ja ta mig fasiken allt som gjort att vi enkelt kan kommunicera med varandra. Vi började jobba allt mer tillsammans med att skapa innehåll i The Network och för ett par år sedan gjorde vi The Network till ett AB, The Swedish Business Network AB. Med Alexandras hjälp nådde vi stora framgångar i antalet, och utan Alexandra skulle vi inte vara det nätverk vi är idag.
 
Enligt min mening byggs ett framgångsrikt affärsnätverk på förtroende, viljan till andras välmående och framgångar, att hjälpa varandra genom att bjuda på sig själv, koppla din väns produkt och/eller tjänst till någon av dina kontakter – säga; jag vet att NN i vårt Nätverk är rätt för ditt affärsbehov, jag kan sätta er i kontakt med varandra om du vill?! Allt blir bättre om vi hjälper varandra, att vi är en referens mellan parterna vi försöker förmedla ihop, att vi med förtroende kan säga till parterna att de kan lita på varandra – för att du känner dem båda och vet att du kan lita på dem.

Beryktade Smurfresan, Åre 2012
De flesta av oss har säkert över 500 vänner på Facebook och/eller Linkedin, några få av dessa vänner är troligen med i The Network. Tänk dig att, vi i The Network med våra 100 medlemmar, har lika många kontakter vardera... Vi sitter således på runt 50 000 potentiella affärsrelationer oss emellan. Om vi alla skulle börja hjälpa varandra till att få kontakt med några av dessa så skulle vi troligen börja göra mer affärer framöver och skapa gemensamma framgångar.
 
The Networks framgångar bygger på engagerade medlemmar. När vi valde att bilda AB ville vi tydliggöra denna strategi. Genom att införa en årsavgift ville vi få färre, men aktiva och engagerade medlemmar. Det har vi tillsammans lyckats med!
Som alla vet har Alexandra och jag arrangerat några forum, frukost, AW, sommarevent, skidevent, för att vi ska kunna träffas och därmed få chansen att bygga en vänskap. Kom gärna med förslag på alternativ, hjälp oss hjälpa dig till ett forum där du får chansen att träffa andra medlemmar – kanske kan du till och med hålla i ett eget forum?
loading...
Alexandra och jag driver inte The Network för att tjäna pengar på medlemsavgifter. Vi driver och bygger nätverket för att utöka vårt vänskaps- och affärsnätverk så att vi och våra medlemmar kan få utökade affärsmöjligheter.

Vänskap är nyckeln till framgång i långsiktiga affärsrelationer och det är syftet i The Network.

2018 ska bli det år då The Network växer i antalet affärer oss emellan, direkt eller genom förmedlade affärer.
Hjälp andra till framgång och bli framgångsrik själv – det är The Network!
 


Ödmjukast,
Anders Storgårds

Grundare av Stocom Network, numera The Network